1909-ben egy havas decemberi éjszakán- a Csend ucca 1 sz házban az Athenaeum Nyomda kottaszedő nyomdászának családjába 10. gyermekként egy kislány született , akit Stefi névre kereszteltek a tabáni templomban...(Készült ez a blog anyám és nagyapám emlékére...)
Article and photo copying is prohibited

2014. május 4., vasárnap

TANDORI DEZSŐ:KIS VERÉBKÖNYV II.


                                                  „Sea-Bird II, Lacungo-me XIV,
                                                    Lovak, vitorlás hajók, vízi medvék,
                                                    Örök-sokadikak, semmi szerencsén
                                                     Nem kívánnám már, hogy bárhova mennék!”


A Tabán rézsűjéhez igyekeztem,
hol a Föld oly finom porlása zajlik:
sok apró csonté. Olykor füve rebben,
míg kocsisor-altatója morajlik
harminc madárnak. Mentem a Tabánnak
egy-ily helyéhez, és egy fa tövén
megláttam egy fél könyvet. Sárgulásnak
                                   indult lapok. Karácsony közelén
                                    mindig egy „Vernét” kérhettem anyámtól.
                                   Ennyire futotta. Most lehajoltam,
                                   és azt láthattam, Némó kapitányról
                                   a könyv-fél. Lapozgattam, leporoltam,
                                   vittem. Vajon milyen üzenet ez?
                                  S mit járok itt épp ma? A sírjaiknál?
                                    Nehéz volt a szívem. Valakihez
                                   húzott: súlyos zsákot. S akkor bevillant
                                 egy név: az én Némómé! Kis veréb volt,
                                 akit elárultam húsz év előtt.
                                  Így volt az is, hogy bizonyára rég holt
                                   létében épp itt nem láthatom őt
                                   (rézsűben, autó-altatómorajban),
                                   ám ennél több történt. Személytelen
                                   fél-könyv felbukkanása – „Na, mi baj van?” –
                                   mondta (veréb nem érzeleg sosem),
                                  „Semmi baj!” Így álltam ott a Tabánban,
                                     de még öt-hat év kellett, hogy oda
                                   se járjak (s hát mit járnék „a világban”),
                                   s meglesz az a fél könyv is, a SOHA.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése